עיצוב אתרים חכם וחסכוני הוא ללא ספק אחד האתגרים היותר מסובכים איתם נאלצים להתמודד בעלי אתרים כאשר הם ניגשים לבנות אתר חדש. בשוק ישנן שתי שיטות עבודה עיקריות בעזרת ניתן לעצב אתר אינטרנט :
שימוש בתבניות - שימוש בתבניות הוא לעיתים זול יותר, והאתר למעשה נבנה על סמך תבנית מוכנה. היכולת של האתר לבדל את עצמו מאתרים אחרים שמשתמשים באותה תבנית כמעט אפסית
עיצוב חדש מן הייסוד - עיצוב מן הייסוד כשמו כן הוא : עיצוב שבנוי מאפס ומקודד בשפת HTML בה בונים אתרי אינטרנט, ועל סמן חיתוך של עיצוב גרפי מתוכנה כמו פוטושופ (כלומר, לוקחים את העיצוב מהתוכנה ומקודדים אותו אל תוך האתר באמצעות קוד HTML).
כיום מקובל כבר להשתמש בעיצוב רספונסיבי מותאם אישית, כלומר עיצוב שנתפר בדיוק לפי מידותיו של האתר ומאפשר לו לרוץ בצורה מעט שונה על כל מכשיר. לדוגמה, אם משתמשים בטאבלט שהוא הרבה יותר רחב מאשר ארוך, הרי שהכפתורים באתר יהפכו להיות רחבים יותר וארוכים פחות, וזאת על מנת שהמשתמש לא ייאלץ לגלול על מנת לראות את כל האתר.
עיצוב מבוסס תבניות בדרך כלל מתאים יותר לאתרים שניבנים במהרה, בעוד עיצוב מוכן מן הייסוד הוא כמעט תמיד מרשים יותר.
הכול כלול?
עוד נקודה כאובה בקשר לתבניות ועיצוב אתרים בכלל, היא חבילות "הכול כלול" של בוני אתרים. יש כאלו אשר נוהגים להפריד בין בניית האתר עצמו לבין העיצוב שלו, והבעיה מתחילה כאשר הם לא רושמים זאת במפורש בהצעה אותה הם מעבירים ללקוח ומגלים לו אודות "הבונוס" רק בזמן חתימת החוזה. חברת אתרים כזו צריכה להדליק נורה אדומה אצל כל בנאדם עם היגיון בריא.
עוד רעה חולה היא אותם אתרי פרילנסרים בו אנשים כותבים רשימת דרישות ומחכים לקבל הצעות טובות במיוחד מבוני ומעצבי אתרים. תנו לי לגלות לכם סוד קטן : מרבית הפרילנסרים באתרים כאלו כלל לא מסתכלים על המפרט שכתבתם והם פשוט מעתיקים הצעת מחיר ג'נרית מהאתר שלהם... באתרים כאלו הסיכוי ליפול לתוך מלכודת "העיצוב לא כלול" הוא אפילו גדול יותר. ואין צורך להוסיף שאם מישהו מגיש לכם הצעה ג'נרית בלי לקרוא את המפרט שצירפתם, ככה כנראה תיראה גם העבודה שלו...
לסיכום - סוף מעשה במחשבה תחילה
בסופו של דבר, פשוט יש לדעת את העובדה הפשוטה והיא כי עיצוב אתרים הוא צד חשוב במיוחד של בניית אתרים ואין להקל בו ראש.
בהצלחה!
נירית אקרמן עובדת בחברת WinWeb כבונה ומעצבת אתרים